Ontdek de Magie van Waardebepaling voor Jouw Bedrijf!

Heb je ooit al eens nagedacht over de waarde van je bedrijf? Of je nu in de markt bent voor een overname, je bedrijf wilt verkopen, of gewoon nieuwsgierig bent naar hoe jouw onderneming ervoor staat, een waardebepaling kan een krachtig hulpmiddel zijn. Laat me je meenemen op een reis door de wereld van waardebepaling, en laten we het op een leuke manier verkennen!

Waarom een Waardebepaling?

Of je nu de dans van overname en verkoop overweegt, of gewoon een beter begrip wilt van de gezondheid van je bedrijf, een waardebepaling is als een kijkje in de toekomst van je onderneming. Maar wees gewaarschuwd, waarde is een beetje als schoonheid; het ligt in de ogen van de toeschouwer. Het is subjectief, beïnvloed door persoonlijke perspectieven en externe omstandigheden. Met andere woorden, het is niet altijd zo zwart-wit als het lijkt.

Formules, Formules, Formules!

Nu, laten we het hebben over de leuke kant – de formules! Als je ooit hebt gedacht dat wiskunde niet relevant was in de zakenwereld, denk dan nog eens goed na. Voor het midden- en kleinbedrijf zijn er magische formules, of ‘multiples’, die als toverstokjes worden gezwaaid om de waarde van een bedrijf te bepalen. Hier zijn er een paar:

  • 4 tot 6 keer de nettowinst
  • Eenmaal de jaaromzet
  • 1 x de intrinsieke waarde + 2 x de nettowinst
  • 3 keer EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization)
  • 4 keer EBIT (Earnings Before Interest and Taxes)
  • Bedrag per vaste klant of abonnee

Magisch, toch? Maar pas op, er schuilen draken in deze toverwereld. De cijfers die in deze formules worden gebruikt, zijn niet altijd betrouwbaar. Soms worden de jaarcijfers van een bedrijf opgepoetst, zoals de glans op een oude zwaard, wat niet altijd een eerlijk beeld geeft.

Waardering op Basis van Rendabiliteit

Stap nu met me mee in een iets meer futuristische wereld. De waardering op basis van de rendabiliteit kijkt al een beetje vooruit. Het is als een glazen bol voor zakenlui. Hier zijn de stappen:

  1. Bepaal de winst op basis van gemiddelde winsten uit het verleden en toekomstverwachtingen.
  2. Deel deze winst door het vereiste rendement op het eigen vermogen.

Het nadeel? Kopers en verkopers hebben niet altijd dezelfde toekomstvisie. Discussies over de hoogte van de gebruikte winst kunnen ontstaan, en deze methode gaat ervan uit dat bedrijfswinsten als een slapende draak zijn die nooit zal ontwaken of in slaap vallen. Een beetje onrealistisch, nietwaar?

Intrinsieke Waarde, een Momentopname

En dan hebben we de intrinsieke waarde, een snapshot van het nu. Een blik op alle schatten van het bedrijf op dit moment. Maar let op, deze methode kijkt niet naar de potentie om meer schatten te vinden of naar de goodwill die het bedrijf heeft vergaard. Het is als een foto zonder kleur; het vertelt niet het hele verhaal.

Maar wacht, er is nog veel meer magie te ontdekken in deze wereld van waardebepaling! Klaar voor het volgende avontuur? ?✨


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *